Jesteś tutaj: ZSEM.EDU.PL Archiwum Aktualności

  • 2019-01-11 - !!! Staże dla uczniów !!!

    Informujemy wszystkich naszych uczniów, iż Nowosądecki Inkubator Przedsiębiorczości ma możliwość zorganizowania płatnych staży na okres ferii szkolnych, jak również w późniejszym terminie. Inkubator posiada także dane potencjalnych pracodawców, chcących zatrudnić uczniów na staże - głównie w zawodach elektryk, elektronik i mechatronik. Chętni winni się zgłosić do biura projektu na ul. Wyspiańskiego 13, pok. 212 w godz. 8:00 – 15:00 lub skontaktować się telefonicznie: 575 066 009.
  • 2019-01-10 - Bezpieczne ferie zimowe

    Kodeks FIS jest zbiorem reguł obowiązujących na stokach całego świata, zapoznaj się z nim zanim wyruszysz na trasy.

    1. Wzgląd na inne osoby
    Każdy narciarz powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby i nie powodować żadnej szkody.

    Komentarz FIS :Narciarz odpowiedzialny jest także za złe działanie sprzętu, który używa. W szczególności dotyczy to nowinek technicznych ( płyty karwingowe lub do wyczynu).

    2. Panowanie nad szybkością
    Narciarz musi zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy oraz pogody.

    Komentarz FIS : Kolizje na stoku najczęściej zdarzają się z powodu nadmiernej szybkości, niezapanowania nad nartami lub niezauważenia innego uczestnika ruchu. Narciarz obowiązany jest porusza się tak aby w razie konieczności móc zatrzymać się lub skręcić w ramach umiejętności jakie posiada. Narciarz obowiązany jest poruszać się wolno w miejscach zatłoczonych, w okolicach wyciągów, na zakończeniu trasy, lub zmniejszenia widoczności z powodu warunków pogodowych lub załamania stoku.

    3. Wybór kierunku jazdy
    Znajdujący się na stoku narciarz, który za względu na lepszą widoczność z góry, dysponuje większą możliwością wyboru trasy jazdy, musi wybrać taki tor jazdy aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.

    Komentarz FIS : Narciarstwo i snowboarding są sportami wolności ruchu przy przyjęciu zasady, że każdy uczestnik stosuje się do reguł uprawiania tych sportów. Na stokach rządzi zasada, że pierwszeństwo przysługuje temu kto znajduje się „przed” lub „niżej”. Każdy znajdujący się powyżej musi pamiętać, że jego zachowania nie mogą wpłynąć na zachowania tych przed lub poniżej.

    4. Wyprzedzanie
    Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej, lecz w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego.

    Komentarz FIS : Wyprzedzający narciarz ponosi całkowitą odpowiedzialność za skutki manewru wyprzedzania do chwili jego ukończenia. Ta zasada odnosi się też do omijania stojących na stoku.

    5. Przejazd i krzyżowanie torów jazdy

    Narciarz, który przystępuje do zjazdu na trasie lub pólku narciarskim, powinien sprawdzić, patrząc w górę i w dół, czy nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo obowiązuje go przy każdym ruszaniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu.

    Komentarze FIS : Doświadczenie dowodzi, że ogromna część wypadków zdarza się wskutek nieprzewidywalnego włączenia się w ruch nowego uczestnika. Jest podstawowym nakazem bezpieczeństwa pełne sprawdzenie czy włączenie się narciarza nie spowoduje utrudnienia dla któregokolwiek z będących w ruchu. Dopiero po płynnym włączeniu się w ruch korzysta się z pierwszeństwa przyznanego 3 reguł FIS. Wprowadzenie snowboardów i nart głęboko taliowanych (karwingowych) umożliwia ich użytkownikom wykonywanie skrętów i ruch w kierunku przeciwnym do głównego nurtu ruchu– w dół stoku. Ten kto wykonuje manewr „w poprzek lub pod prąd” nurtu ruchu musi tak się zachować, aby osoby poruszające się _ w dół stoku nie były zagrożone.

    6. Zatrzymanie się
    Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz może zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko jak jest to możliwe.

    Komentarz FIS : Z wyjątkiem szerokich stokowych zatrzymywanie się powinno następowana skraju trasy. Nikt nie może się zatrzymywać w miejscach niewidocznych dla jadących z góry lub zza zakrętu.

    7. Podchodzenie
    Narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. To samo zachowanie obowiązuje narciarzy którzy pieszo schodzą w dół.

    Komentarz FIS : Trasy narciarskie są z założenia przeznaczone do ruchu jednokierunkowego – w dół. Pojawienie się osoby poruszającej się w przeciwnym kierunku stwarza zagrożenie dla poruszających się w dół. Ślady _butów wyciśnięte w śniegu pogarszają warunki bezpieczeństwa jazdy i odpowiada za nie ten kto je pozostawił.

    8. Stosowanie się do znaków narciarskich
    Każdy narciarz winien stosować się do znaków narciarskich, ustawionych na trasach.

    Komentarz FIS : Trasy narciarskie oznakowane są w zależności od stopnia ich trudności kolorami ( od najłatwiejszych do najtrudniejszych): ZIELONYM, NIEBIESKIM, CZERWONYM I CZARNYM. Każdy uczestnik ruchu sam decyduje o wyborze trasy. Na trasach ponadto umieszczone są znaki informujące o utrudnieniach lub niebezpieczeństwach np. o lawinach, czy zamknięciu trasy. Uczestnik ruchu ma obowiązek obserwować znaki i stosować się _ do nich. Uczestnik ruchu narciarskiego powinien zdawać sobie sprawę, że znaki umieszczono dla jego własnego dobra i bezpieczeństwa.

    9. Wypadki
    W razie powstania wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu, powinien udzielić poszkodowanym pomocy.

    Komentarz FIS : Jest oczywistą zasadą etyczną, że uprawiający sport ma obowiązek nieść pomoc poszkodowanemu niezależnie od istnienia prawnego obowiązku. W szczególności pomoc powinna polega na udzieleniu tzw. Pierwszej pomocy, na zawiadomieniu właściwych służb oraz natychmiastowym zabezpieczeniu ( oznakowaniu) miejsca wypadku tak aby nie zagrażało ono innym uczestnikom ruchu. FIS wyraża nadzieję, że zachowanie polegające na uderzeniu w innego uczestnika ruchu i ucieczce z miejsca zdarzenia będzie przez właściwe ustawodawstwa karne wszystkich państw traktowane jak identyczne wykroczenie drogowe oraz że państwa, które tego jeszcze nie uregulowały wprowadzą właściwe postanowienia do swych ustaw.

    10. Stwierdzenie tożsamości
    Każda osoba wmieszana w wypadek, lub będąca jego świadkiem, jest zobowiązana podać swoje dane osobowe.

    Komentarz FIS : Świadkowie i opis zdarzenia mają kardynalne znaczenie dla ustalenia odpowiedzialności i w związku z tym każdy, kto był świadkiem musi czuć się zobowiązanym do uczestniczenia w procedurach wyjaśniających. Raporty właściwych służb oraz zdjęcia stanowić będą _dowody we wszelkich postępowaniach mających na celu ustalenie winnych.

  • 2019-01-10 - Mamy podium !!!

    III w tym roku – znakomite Technikum nr 7 w Zespole Szkół Elektryczno-Mechanicznych im. gen. Kustronia w Nowym Sączu, którym z powodzeniem kieruje dyrektor Walenty Szarek w rankingu Perspektywy 2019.

    Gratulacje!



    Szkoła, w której warto się uczyć.



    Gratulacje absolwentom, uczniom, dyrekcji, nauczycielom, pracownikom szkoły i rodzicom.

    Więcej....
  • 2019-01-10 - Nowosądecka młodzież chce mieć swoją Radę Miasta

    W nowosądeckim Ratuszu spotkali się dziś przewodniczący samorządów szkolnych średnich szkół publicznych i niepublicznych, którzy wyrazili wolę powołania w Nowym Sączu Młodzieżowej Rady Miasta. Zachęcił ich do tego Prezydent Miasta Nowego Sącza Ludomir Handzel oraz dyrektor Wydziału Edukacji i Wychowania Urzędu Miasta Nowego Sącza Małgorzata Belska.

    Uczestnicy wybrali spośród siebie reprezentantów - pięć osób, które będą odpowiedzialne za organizację następnych spotkań, są to:
    Jakub Belski z Zespołu Szkół Społecznych Splot
    Grzegorz Ormiański z Zespołu Szkół Samochodowych
    Jakub Machowski – z Zespołu Szkół Elektryczno-Mechanicznych
    Justyna Biel – z II Liceum Ogólnokształcącego
    Jakub Kruczek z Zespołu Szkół Ekonomicznych

    Więcej.
  • 2019-01-10 - Piknik naukowy

    Piknik Naukowy w Elektryku odbędzie się 14 lutego 2019. Prosimy wszystkich uczniów, którzy zgłosili swoje prace, o potwierdzenie udziału u p. Tomasz Libra (termin do 11.01.2019).
  • 2019-01-08 - Wyjazd na olimpiadę wiedzy technicznej

    Przypominamy wszystkim zakwalifikowanym do etapu okręgowego Olimpiady Wiedzy Technicznej, iż wyjazd na zawody do Tarnowa planowany jest we wtorek (8 stycznia) o godzinie 7:00 z parkingu pod internatem szkolnym.
    Proszę pamiętać o zabraniu dokumentu tożsamości!
    Cały Elektryk trzyma za was kciuki!
  • 2019-01-04 - EUROELEKTRA !!

    Zawody II stopnia (okręgowe) Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej „Euroelektra” odbędą się w dniu 4 stycznia 2019 (piątek) w godzinach 12.00 – 14.00 w auli PWSZ Nowy Sącz przy ul. Zamenhofa 1A.
    Uczestnicy zawodów proszeni są o zgłoszenie się w miejscu zawodów co najmniej 30 minut przed ich rozpoczęciem. W tym dniu są oni zwolnieni z zajęć dydaktycznych.


Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce