Jesteś tutaj: ZSEM.EDU.PL WSB - Myślenie krytyczne i kreatywne

Myślenie krytyczne i kreatywne

Klasa 1 b LO „biznesowa” pod patronatem Wyższej Szkoły Biznesu - wykłady pt. „Myślenie krytyczne i kreatywne”
W roku szkolnym 2012/2013 po raz pierwszy w naszej szkole została utworzona klasa o profilu biznesowym z matematyką, geografią i językiem angielskim realizowanymi w zakresie rozszerzonym. Co więcej, w przyszłości uczniowie będą mieli możliwość uzyskania certyfikatu FCE.  Profil taki ma przygotować młodych ludzi do przyszłej pracy w biznesie. Podczas wykładów uczniowie pogłębiają swoją wiedzę i uczą się, jak wychodzić poza utarte schematy myślenia.

 

 

W ramach współpracy z Wyższą Szkołą Biznesu odbyły się:

- Cykl wykładów „Myślenie krytyczne i kreatywne” prowadzonych przez dr Michała Jasieńskiego w  I semestrze 2012/2013

- Warsztaty „Autoprezentacja” prowadzone przez mgr Inez Mackiewicz 12. 12. 2012

Zapraszamy na krótką relacje i zdjęcia z wykładów:

Trwające dwie godziny wykłady odbywają się w każdy czwartek w budynku Wyższej Szkoły Biznesu. Prowadzone są przez dr Michała Jasieńskiego- absolwenta Uniwersytetu Jagiellońskiego i Harvard University (PhD). Jest to autor kilkudziesięciu prac badawczych, artykułów przeglądowych i esejów z dziedziny biologii, metodologii nauk ilościowych, filozofii i metodologii dydaktyki oraz zarządzania wiedzą, publikowanych zarówno w krajowych czasopismach popularnych i gazetach (Rzeczpospolita, Polityka, Znak) jak i światowej klasy pismach naukowych (Nature, Proceedings of the National Academy of Sciences USA, Scientometrics, The Scientist).
Kursy , w których uczestniczymy wzbogacane są ciekawą prezentacją wykonaną przez studentów WSB dotyczącą kolejnych rozdziałów książki pt. „Błysk! ” Malcolma Gladwella.  „Błysk!” opowiada o potędze pierwszego wrażenia, o czymś, co wydarza się w mgnieniu oka, często bez udziału świadomości czy rozumu.  Dowiadujemy się, czym jest teoria cienkich plasterków- zasada którą kierujemy się w różnych sytuacjach, oceniając je w kilku aspektach i ku naszemu zdziwieniu, jak często mamy z nią do czynienia w codziennym życiu.  Poruszana jest też kwestia znaczenia stereotypów przy podejmowaniu ważnych decyzji.  Na wykładach często dyskutujemy, rozwiązujemy interesujące ćwiczenia, pobudzające nasze szare komórki do głębszego wysiłku.  Często zadawane są nam prace domowe w formie krótkiego wypracowania czy też eseju wysyłane drogą mailową. Jednym z naszych zadań było zaprzeczyć jednemu z tzw. „przykazań” popularnego filozofa- Andrzeja Grzegorczyka. Było to o tyle trudne, gdyż trzeba było dobrać stosowne, niepodważalne argumenty. Nasz wykładowca jest bardzo wymagający, toteż poprzeczka stawiana jest bardzo wysoko. Jednak efekt końcowy naszej pracy daje nam dużo satysfakcji.

Wykładowca dr Jasieński jest bardzo sympatyczny, prowadzi zajęcia w niebanalny, często zabawny sposób. Świetnie zgraliśmy się ze studentami tworząc zespół  i ucząc sie od siebie nawzajem. Dzięki pomysłom dwóch pokoleń możemy lepiej i łatwiej przeanalizować różne problemy.

Opinie uczniów klasy 1bLo na temat zajęć:


  • „Wykłady na WSB są ciekawe, poruszają codzienne tematy, o których tak naprawdę się nie mówi,  bo wydają się być oczywiste, a na wykładzie okazuje się że to nie jest przypadek że coś robimy tak, a nie inaczej. W trafny i ciekawy sposób tłumaczy nasze codzienne decyzje”
  • „Poszłam do tej klasy ze względu na to, że byłam ciekawa jak będzie wyglądać współpraca mojej przyszłej klasy z WSB. Nie zawiodłam się. Wykłady są naprawdę interesujące, poruszają intrygujące kwestie związane z naszym codziennym życiem.  Wykonujemy różne ciekawe ćwiczenia, a ich rozwiązanie przynosi nam dużo satysfakcji”
  • „WSB daje mi wiele doświadczeń, nie tylko edukacyjnych ale i życiowych. Tematy poruszane na wykładach przydają się w życiu codziennym - są uniwersalne gdyż nie tylko pomagają w podejmowaniu decyzji ale i pokazują siłę ludzkiego umysłu, która przydaje się w życiu codziennym
  • Profesor zawsze sięga do przykładów z życia i naszego otoczenia np. siła pozytywnego myślenia - jeśli usilnie uwierzymy, że coś nam się uda, to na pewno się tak stanie, a jeśli ciągle będziemy się zadręczać, że to nie wyjdzie, ze nie damy rady to choćbyśmy ciężko pracowali osiągniemy zdecydowanie gorszy rezultat. Dobrym przykładem naszego "wychowania" na WSB jest też wiara w naszą intuicję, ale ze świadomością że ma też i ona wady. Innymi słowy wykłady na WSB uczą nas myślenia poza ustalonymi normami, które stanowczo ograniczają nasza zdolność do rozwiązywania napotkanych problemów”

 

Opracowała Beata Dutka kl.Ib LO
Wychowawca mgr Anna Chronowska

 

 

Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce