Łeb w Web – czyli jak nie stracić głowy w sieci – projekt społeczny Sądeckiej młodzieży

Aktualności

„Łeb w Web – czyli jak nie stracić głowy sieci” – projekt społeczny Sądeckiej młodzieży

Projekt „Łeb w Web” powstał, aby edukować społeczeństwo w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Jesteśmy uczniami kierunku Technik Programista w Zespole Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Nowym Sączu i realizujemy go w ramach olimpiady „Zwolnieni z Teorii”.

Olimpiada ta „wychodzi naprzeciw edukacji szkolnej, uzupełniając ją o przestrzeń do zdobywania praktycznego doświadczenia”.

Umożliwia zdobycie umiejętności niezbędnych na rynku pracy – długotrwałe zarządzanie projektem, kreatywność, pracę zespołową, empatię czy rozwiązywanie problemów – kompetencje, które trudno rozwijać w standardowym polskim systemie nauczania.

 

O czym jest „Łeb w Web”?

Dziś trudno funkcjonować bez Internetu, zwłaszcza wśród młodych, którzy nieustannie korzystają z mediów społecznościowych. Dynamiczny rozwój sieci niesie ze sobą nie tylko korzyści, ale również zagrożenia – i to właśnie na nich skupiliśmy swoją uwagę.

Nasze podejście do problemu jest nietuzinkowe, ponieważ rozmawiamy nie tylko o „fizycznych” zagrożeniach, takich jak wirusy komputerowe czy kradzież tożsamości, ale także o mentalnych wyzwaniach, przed którymi stają osoby stale korzystające z mediów społecznościowych, czy o pułapkach hazardowych czyhających na graczy gier komputerowych.

Znamy te problemy z autopsji i to właśnie dlatego powstał projekt „Łeb w Web” – aby edukować społeczeństwo w zakresie świadomego i bezpiecznego poruszania się po sieci. 

 

Co osiągnęliśmy?

Etap realizacji projektów trwał od 18 grudnia – 2 kwietnia. W tym czasie przeprowadziliśmy ponad 30 warsztatów i prelekcji w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a nasze słowa dotarły do ponad 2200 osób! Mieliśmy okazję wystąpić wielokrotnie m.in. na auli WSB-NLU, gdzie nasz przekaz trafił do szerszej grupy odbiorców. Podczas spotkań nie tylko omawialiśmy zagrożenia, ale także angażowaliśmy uczestników poprzez quizy, interaktywne demonstracje oraz przykłady rzeczywistych cyberzagrożeń – np. „deepfake” lub realistyczne obrazy generowane przez sztuczną inteligencję.

Mogliśmy wcielić się w rolę wykładowców, dzielić się wiedzą przed setkami osób i pokonywać własne bariery. Reakcje uczestników prelekcji przekraczały nasze najśmielsze oczekiwania. Słyszeliśmy, że zajęcia prowadzone przez nas są łatwiejsze do przyswojenia i bardziej angażujące niż klasyczne wykłady. Ludziom szczególnie podoba się fakt, że wiedza ta przekazywana jest od uczniów dla uczniów, co ułatwia przekaz informacji w taki sposób, by dotarło to do serc słuchaczy.

 

Co nas wyróżnia?

Jednym z kluczowych aspektów „Łeb w Web” jest fakt, że całość projektu – od researchu, poprzez organizację spotkań, po poszukiwanie partnerów czy sponsorów – zrealizowaliśmy sami. Każdy element tego projektu to wynik naszej ciężkiej pracy, determinacji, kompromisów, wzlotów i upadków. Jesteśmy niezwykle wdzięczni za okazję do rozwinięcia się w kierunku, którego bez olimpiady nie mielibyśmy możliwości zaznać.

Dziękujemy wszystkim, którzy wspierają nasz projekt – nauczycielom, uczestnikom warsztatów, partnerom i sponsorom. „Łeb w Web” to dla nas nie tylko projekt edukacyjny, ale także ogromna lekcja zarządzania, współpracy i samodzielności. Jesteśmy dumni, że możemy dołożyć cegłę do budowy świadomego i bezpiecznego społeczeństwa internetowego.

 

Skład zespołu „Łeb w Web”:

Sekcja prezenterska i medialna:

➡️ Bartosz Majocha (Lider projektu)

➡️ Oliwier Gadzina

➡️ Bartłomiej Siedlarz

➡️ Oliwia Cempa

Sekcja techniczna:

🔹 Tomasz Mamala

🔹 Hubert Wróbel

 

Partnerzy:

– Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Nowym Sączu

-Stowarzyszenie Sądecki Elektryk

-Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University

-Poseł Piotr Lachowicz

-Ludomir Handzel, Prezydent Miasta Nowy Sącz 

-Tukano Software House

-Fakro

-Erbet

-Fundacja „Pomyśl o Przyszłości”

-Koral

-Cieślak Electric

-Gebigo Igor Gębowski